VELDE, Willem van de, the Younger
Dutch painter (b. 1633, Leiden, d. 1707, London).
was a Dutch marine painter. Willem van de Velde was baptised on 18 December 1633 in Leiden, Holland, Dutch Republic. A son of Willem van de Velde the Elder, also a painter of sea-pieces, Willem van de Velde, the younger, was instructed by his father, and afterwards by Simon de Vlieger, a marine painter of repute at the time, and had achieved great celebrity by his art before he came to London. In 1673 he moved to England, where he was engaged by Charles II, at a salary of £100, to aid his father in "taking and making draughts of sea-fights", his part of the work being to reproduce in color the drawings of the elder van de Velde. He was also patronized by the Duke of York and by various members of the nobility. He died on 6 April 1707 in London, England. Most of Van de Velde's finest works represent views off the coast of Holland, with Dutch shipping. His best productions are delicate, spirited and finished in handling, and correct in the drawing of the vessels and their rigging. The numerous figures are tellingly introduced, and the artist is successful in his renderings of sea, whether in calm or storm. Related Paintings of VELDE, Willem van de, the Younger :. | The pendants The cannon shot and The gust in the collection of the Rijksmuseum Amsterdam | The Gouden Leeuw before Amsterdam t | Calm Sea wet | The Yacht Royal Escape Close-hauled in a Breeze | The Cannon Shot | Related Artists: Michelino da BesozzoItalian Early Renaissance Painter, active 1388-1450 georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter. LIEVENS, JanDutch painter (b. 1607, Leiden, d. 1674, Amsterdam)
Dutch painter, draughtsman and printmaker. His work has often suffered by comparison with that of Rembrandt, with whom he was closely associated from 1625 to 1631. Yet Lievens's early work is equal to that of Rembrandt, although in later years he turned more towards a somewhat facile rendering of the international Baroque style favoured by his noble patrons, thus never fully realizing his early promise. Nonetheless, he became a renowned portrait painter and draughtsman, and his drawings
|